Virtuele rondleidingen zijn hét visuele communicatiemiddel voor het internet (meer resultaat dan foto’s en video’s) en je geeft je klanten de kans om al eens door de locatie te lopen zonder dat ze hun huis uit moeten komen. En als ze wat ze zien leuk vinden, is er 81% meer kans dat ze ook effectief overgaan tot een bezoek aan de locatie zelf en tot een aankoop of verhuur.
Foto vs. video vs 360° panorama
Gewone foto’s zijn gemaakt voor drukwerk. Video voor TV. Beide kunnen – effectief – gebruikt worden op het internet. Maar welke beelden zijn gemaakt voor internet? Dat moeten 360° VR (virtual reality) foto’s zijn.
Gewone foto’s en video’s zijn vlak en passief. De kijker blijft een externe waarnemer. Maar de échte kracht van het internet is interactiviteit. Gewone foto’s en video’s kunnen dit niet bieden.




Klik en sleep om rond te kijken.
Kijk zeker ook full screen voor de volledige ervaring!
VS
Interactieve visuele communicatie verkoopt
360° Virtuele Rondleidingen zijn meeslepend en interactief. Het brengt de kijkers ín het beeld, in de ervaring, waardoor ze in interactie kunnen gaan op manieren waar video alleen maar van kan dromen. En het is effectief. Hotels die bijvoorbeeld 360VR aan hun websites toevoegen, ervaren volgens studies een toename van online boekingen van 60% tot 100% of meer.
Stilstaande beelden zeggen: “Kijk hiernaar (en alleen dit).” Ongetwijfeld kan een foto zeer krachtig zijn in drukwerk of op het web. Hij kan een duidelijk statement maken, een stemming zetten of een punt illustreren. Maar een foto dicteert wat de kijker kan zien en elimineert al het andere.
Video zegt: “Kijk eens naar dit (en dit en dit en dit en dit en …).” Video is bijzonder goed in het vertellen van een verhaal, het demonstreren van een activiteit of het snel wisselen tussen scènes. Maar net als het stilstaande beeld dicteert video wat de kijker zal zien.
360° Panorama VR-afbeeldingen zeggen: “Ervaar dit.” Terwijl foto’s en video’s de kijkerervaring dirigeren, geeft een 360° VR virtuele rondleiding de controle aan de kijker. Het is actief, niet passief, dus het betrekt kijkers op een totaal uniek niveau. En bovendien in plaats van het beeld te beperken kun je met 360° rondleidingen alles in alle richtingen bekijken. Het plaatst de kijker vrijwel op een locatie. Een rondleiding geeft je bedrijf extra geloofwaardigheid. De kijker kan zien hoe een plek echt is. Als u een ervaring verkoopt gebonden aan een locatie of een ruimte, moeten professionele 360° foto’s een belangrijk onderdeel van uw marketingtoolbox zijn.
Een virtuele rondleiding heeft een aanzienlijk effect op uw positie in zoekmachines. Video heeft bijna geen effect en zeker niet als deze wordt gehost op YouTube of Vimeo. Het SEO-voordeel gaat naar die services, niet naar uw website. Als video op uw eigen server gehost wordt, dan kan dit een SEO voordeel bieden, maar wel ten koste van aanzienlijk meer bandbreedte. Een virtuele rondleiding bekijken kan bijvoorbeeld 30MB aan bandbreedte kosten terwijl een video van dezelfde rondleiding met dezelfde inhoud gemakkelijk 70 keer zoveel bandbreedte kan gebruiken. Tot 2100MB!